maanantai 12. elokuuta 2024

Jalkapuoli 20

  Työterveyslääkärini laittoi minusta lähetteen Sairaala Novan fysiatrian poliklinikalle oikean jalkani kivun vuoksi. Kävin tänään vastaanotolla.

Kävin samassa paikassa vajaa kaksi vuotta sitten saman asian vuoksi. Silloinen kohtelu ei ollut kipupotilaan kohtaamista, mutta nyt se oli.

Minulla on CRPS II -oirekuvaa, vaikka oireet eivät täytä kaikkia CRPS II -kriteerejä. CRPS (Complex Regional Pain Syndrome) eli monimuotoinen paikallinen kipuoireyhtymä. Minulla on ENMG:ssä (hermoratatutkimuksessa) todettu useamman hermon vaurio, mutta niistä poiketen minulla esiintyy myös lämpötila- ja värieroa. Jalkateräni lämpötila on yli 2° C alempi toiseen verrattuna ja se muuttuu staattisessa kuormituksessa punaisemmaksi. Lisäksi oikean jalan varpaiden kynnet kasvavat nopeammin kuin vasemman. Viime kuukausien aikana minulle on ilmennyt myös kipuja vasemmassa eli 'terveessä' jalkaterässä peilikuvamaisesti.

Minulle vaihdetaan neuropaattinen kipulääkitys, ja siitä on soittokontrolli. Pääsen tapaamaan kipuun erikoistunutta fysioterapeuttia.

Vihdoinkin minua kuunnellaan ja otetaan tosissaan! Olen ollut kovin yksin tämän vaivani kanssa. Välillä olen luullut kuvittelevani oireita.

Maisemakuva 8.8.2024 (panoraamakuva)

"CRPS:n tarkka syy ei ole täysin selvillä. Hermoston toiminnan tiedetään kuitenkin vaikuttavan sekä CRPS:n kehittymiseen että kipuoireiden pahenemiseen. Hermoston ylivirittyneisyys pahentaa oireita ja siksi olennaisessa roolissa kivun omahoitoa onkin pyrkiä rauhoittamaan erityisesti autonomista hermostoa."

Lähde: https://www.suomenkipu.fi/tietoa/kipusairaudet/crps/

Autonominen hermosto = tahdosta riippumaton, mikä säätelee sydänlihaksen, sileän lihaksen ja rauhasten toimintaa. Autonominen hermoston jakaantuu kahteen osaan: sympaattiseen ja parasympaattiseen hermostoon. 

Lähde: Wikipedia

Minulle on luontaisesti tavaksi tämän sairauden kanssa hermoston rauhoittamiseksi tulleet ainakin lukeminen, päivänokoset, musiikin kuuntelu, jalan nostaminen koholle, valokuvaus ja koiran silittely.

Ei kommentteja: