torstai 25. kesäkuuta 2026

Kirja 17

 

23.6.2026
 Sain käsiini kirjastosta minulle lähes uunituoreen Riko Saatsin Finlandia-palkintoehdokkaanakin vuonna 2025 olleen kirjan Yönistujat. Uunituoreella tarkoitan tässä 'uutuudet kirjahyllystä' poimittua kirjaa. Uutuus tarkoittaa täällä syrjäkylillä kirjaston hankkimaa uutta kirjaa, eikä se välttämättä haise tuoreelta painomusteelta.

Kirjaa lukiessa on kuin kotiin olisi tullut. Omia karjalaisia sukujuuriani tunnistin. En juurikaan ymmärrä karjalan kieltä, ei ruumiinvalvojaisia vietetty, ei itkuvirsiä laulettu, silti kirjassa on jotakin tuttua: liekö lapsuudesta kumpuvia haaleita muistikuvia?

Kirjassa s. 93 kirjailija mainitsee maiden laadun, joita luovutettiin siirtokarjalaisille:"[...] vaikka lunastetut maat olivat monesti kelvottomia ja niille päätyneet pesueet taas tien päällä, kun maaperää ei saanutkaan kuivaksi tai halla oli pysyvä vieras."

Räisäläinen -lehdessä 1985 Sivusta seurannut kirjoitti isovanhempieni tarinaa rintamamiesasutustilalta:"(Tilaa) oli varmasti kaupattu jo useammallekin asutustilaa hakeneelle, mutta olivat katsoneet paikan karuksi, yksinäiseksi sekä liian työlääksi paikaksi. Kuitenkin tila löysi asukkaansa ja raivaajansa."

"Raivaus on katsottava kulttuurityöksi. Neitseellinen korpi on muutettu tuottavaksi ja vielä raskain uhrauksin. Miten paljon karjalainen siirtoväki tekikään tällaista työtä, vaikka ei olekaan saanut siitä tunnustusta, vaan useimmiten ala-arvoista arvostelua. Sijaiskärsijän osa on ollut tälle karjalaispolvelle raskas."

Lähteet:

??? tarina (1985). Räisäläinen. Nro 4. (17.12.1985.)

Saatsi, R. (2025). Yönistujat. 

tiistai 23. kesäkuuta 2026

Kesä 54

 

Isolumme tai valkolumme (Nymphaea alba) 23.6.2026
 Kirjoitin tässä taannoin paikallisista karhuhavainnoista. Tähän lisäyksenä tuli pari eri havaintoa juhannukselta, kun karhu (Ursus arctos) oli jäänyt riistakameran kuviin ja todennäköisesti sama yksilö oli päässyt herkuttelemaan mehiläistarhan antimia. Nämä havainnot ovat ihan tästä kylältä, toinen parin kilometrin etäisyydellä kodistani.

'Etelän varikset' ovat saapuneet paikkakunnalle, kuten ystäväni sanoo. Sanoisin, että väestönvaihto on tapahtunut eli lomalaiset näkyvät katukuvassa.

Kävin tänään melomassa ja olin näkeväni aallokon seassa kuikalla (Gavia arctica) ainakin yhden poikasen. Auroraperhonen (Anthocharis cardamines), oranssi-valkoinen kaunotar ja neidonkorento (Calopteryx virgo), tuo keskikesän virtaavien vesien smaragdi, on jo nähty.

Tänään vietettäisiin vanhan kansan mukaisesti juhannusaattoa. Onhan se aurinko nyt korkealla, kirkkaana korkealla taivaalla jo aamuvarhaisella lenkille lähtiessä koirien kanssa. Käsittämättömän korkealla!

Lintujen paras lauluaika on tullut jo päätökseen. Se meni jo! Raatorehellistä vuodenaikojen variaatiota.

sunnuntai 21. kesäkuuta 2026

Juhannus 10

 

Oravanmarja (Maianthenum bifolium) 6.6.2026
 Minun on ollut jollakin lailla vaikea suhtautua tähän juhannukseen ajankohtansa puolesta; tänä vuonna sitä vietetään niin aikaisin.

Luonto on kukkea, runsas ja rehevä. Sekin on etuajassa, kun tattejakin kasvaa metsissä. Miltei samaan aikaan on nähtävillä korvasienet (Gyromitra esculenta) ja tatit (Boletaceae).

Kävimme eilen pesemässä osan matoista, kun on luvattu lämmintä ja kohtalaisen poutaista keliä siivittäen niiden kuivumista. Tämä on joka kesäistä taiteilua mattojen kuivumisen suhteen, kilpajuoksua sadetta vastaan.

Tänään on kesäpäiväntasaus. Lähdimme etsimään erästä lampea, jonka rannalla en ole ennen käynyt, ja löytyihän se. Kuvassa koirat ovat kuumissaan ja painautuvat suohon. Nuori koira lymyää kuin virtahepo (Hippopotamus ampihibius) suossa. Sillä on kummallinen tapa painaa päänsä veteen ja ikään kuin heittää vettä päälleen – joissakin tapauksissa se on rahkasammalta niin kuin nytkin.

Etualalla aikuinen koira, kauempana nuori koira 'kylpemässä' rahkasammaleessa 21.6.2026
Tällä lammella kukkivat karpalot (Vaccinium subg. Oxycoccus) runsaasti, ja hilla (Rubus chamaemorus) vaatinee pari viikkoa, niin sitä pääsee keräämään. 
Hilla 18.6.2026

Vanamo 21.6.2026
Löysin kukkivan valkolehdokin (Platanthera bifolia) ja vanamot (Linnaea borealis). Tuoksuvia kaunokaisia.

perjantai 19. kesäkuuta 2026

Juhannus 9

 

Syreeni (Syringa) 10.6.2026
 Kulunut viikko on mennyt valmistautuessa juhannukseen, kuten meillä monella. Niinä hetkinä, jolloin olen liikkunut luonnossa olen etsinyt viirupöllön (Strix uralensis) poikuetta, mutta laihoin tuloksin. Nyt ne voivat olla jo kaukana, tavoittamattomissani.

Sen sijaan olen tavannut sekä käpytikan (Dendrocopos major), metsäkirvisen (Anthus trivialis) ja rantasipin (Actitis hypoleucos) poikasen että telkän (Bucephala clangula) ja tavin (Anas crecca) poikueet. 

Pari viime päivää on ollut siivousta, ruoanlaittoa ja kestitsemistä, huomenna jo ihan muuta.

Kaunista juhannusta!

19.6.2026

sunnuntai 14. kesäkuuta 2026

Polttopuita 47

 

14.6.2026
 Polttopuupino on vähitellen kasvanut. Metristä puuta on noin 10 m3, pääasiassa koivua. Pino saa vielä paistatella auringossa, kunnes sitten heinäkuussa se peitetään. Sitten kuivatustyötä saa jatkaa lämpö, tuuli ja aika.

Kahta järveä yhdistävä joki 13.6.2026
Kävin eilen aamulla ennen säätyypin muutosta melomassa ja kiersin ns. kolmannen järven ympäri. Tuo 'kolmas' järvi on suuri lähde ja kertakaikkisen fantastinen. Vesi on kirkasta, rannat syvenevät osassa järveä nopeasti, humusta ei juurikaan ole järven pohjassa vaan näkyvissä on valkoinen hiekka. Lähdejärvestä laskee vesi isompaan järveen kapeaa jokea pitkin, joka näkyy ylläollevassa kuvassa.

perjantai 12. kesäkuuta 2026

Kesä 53

Nuori koira etualalla 11.6.2026
 Kävin eilen pitkästä aikaa soutelemassa koirieni kanssa. Niiden kanssa olo kiikkerässä veneessä 'on sitä sun tätä', mutta ei ainakaan vakaata. Kovasti ne haluavat aina vesille lähteä, joskin kyllästyvät nopeasti yksitoikkoisuuteen. 

Jouduimme 'merihätään'! Oltiin keskellä järveä, kun nuori koira sai 'potkaistua' tapin irti, ja siinä samassa toinen airoistakin putosi veteen. Soudin keskituhdolta ja sainkin nopeasti tapin paikoilleen, mutta tuuli vei meitä eri suuntaan airosta. Yhdellä airolla melominen hieman epävakaasti lastatussa veneessä on oma juttunsa, mutta loppu hyvin, kaikki hyvin.

Ystäväni oli kuluneella viikolla nähnyt tässä ihan lähellä (200 metrin etäisyydellä talostani) viirupöllöpoikueen (Strix uralensis); emo ja neljä poikasta. Oli ollut hieno näky ja poikaset jo lentokykyisiä. Siihen pesueeseen on uponnut muuten aikas monta myyrää (Arvicolinae)!

Laulujoutsenella (Cygnus cygnus) ja rantasipillä (Actitis hypoleucos on jo poikaset. Ainakin käpytikka (Dendrocopos major) ja sinitiainen (Cyanistes caeruleus) hyödyntävät viime jouluksi laittamiani lintujen ruokinnalla olevia siansilavajämiä. Vievät nokassaan poikasille apetta. Jäljelle jää vain nahka.
Valmiina lentoon - ready to fly. Voikukan (Taraxacum) siemeniä 8.6.2026

sunnuntai 7. kesäkuuta 2026

Kesä 52

 

6.6.2026
 Tänään oli taas hyvä päivä. Aamulenkillä näin viirupöllön (Strix uralensis) ystäväni suojellussa metsässä, ja se oli ihan uusi havainto. Pöllö lähti lentämään huomattuaan minut, joten todennäköisesti sillä ei ollut poikasia siellä, vaan se oli ruokaa pyydystämässä.

Unkarinsyreeni (Syringa josikaea) aloitti kukintansa pihassani! Hankin se ehkä 30 vuotta sitten, eikä se oikein menestynyt koskaan. Siirsin sen kuitenkin vanhalle kasvimaalle lähes viisi vuotta sitten rakennusprojektin jaloista pois. Nyt se on saanut valoa, kun hieskoivu (Betula pubescens) kaadettiin keväällä. Oli kovin juhlavaa huomata se kukassa, vihdoinkin🌸
Haarapääskyjen pesämateriaalia 7.6.2026
Eilen haarapääskyt (Hirundo rustica) yrittivät oman pesän rakentamista, mutta huonolla menestyksellä, sillä täällä mäntykankaalla ei ole savea. Tänään ne totesivat homman turhaksi ja hyväksyivät betonisen pesämaljani.

lauantai 6. kesäkuuta 2026

Kesä 51

 

Kielo (Convallaria majalis) 4.6.2026
 Sitä se on, kesää! Otsikkokuvasta miltei haistaa kielon miedon tuoksun. Nyt ovat kukassa muutkin valkokukkaiset kasvit, kuten pihlaja (Sorbus), metsätähti (Trientalis europaea), oravanmarja (Maianthenum bifolium), juolukka (Vaccinium uliginosum), suopursu (Rhododendron tomentosum) ja puolukka (Vaccinium vitis-idaea). Etenkin oravanmarjan kukinnot tuoksuvat imelää tuoksuaan voimakkaasti. Sitä ei voi olla erottamatta.

Harmaasieppo (Muscicapa striata) on saapunut. Sen laulu on yhtä vaatimatonta kuin sen ulkomuotokin.

Tänään näin metsäjäniksen (Lepus timidus) poikasen ja viime sunnuntaina oli sinisorsanaaraalla (Anas platyrhynchos) viisi vastakuoriutunutta poikasta perässään.

'Omat haarapääskyni' (Hirundo rustica) ovat tulleet luottavaisimmiksi. Ollessani terassilla, ne laskeutuvat tarkkailupaikoilleen, tai pysyvät paikoillaan tullessani terassille. Ikään kuin tutustumme toisiimme ja tapoihimme. Koiristani ne eivät välitä.
Pääskyt laskeutuvat välillä maahan ja keräävät nokkaansa korsia yms. Ihania siivikkeitä💘

Uusi työ 19

 

29.5.2026
 Kuluneella viikolla minulla oli työssäni tilanne, josta kaksi eri henkilöä varoittivat etukäteen: epäasiallisesti ja aggressiivisesti käyttäytyvä asiakas oli tulossa vastaanotolleni.

Tämä uhka ei varsinaisesti kuulu uuteen työhöni, sillä sitä tapahtuu tai voi tapahtua joka työpäivä terveydenhuollossa, mutta myös lähes kaikkialla muuallakin, missä teemme tavalla tai toisella asiakaspalvelutyötä.

Tein pienen tutkielmankin aiheesta, kun työskentelin pienessä kunnassa ennen nykyistä työpaikkaani toimiessani työsuojeluvaltuutettuna ja opiskellessani asiaan liittyvää peruskurssia. Tutkielma olisi ollut check-lista (tarkistuslista) kotihoidon työntekijöille mahdollisesta asiakkaan tai muiden hänen kotonaan olevien henkilöiden aiheuttamasta väkivalta- tai uhkatilanteesta. Kunnan ylin perusterveydenhuollosta vastaava virkahenkilö ei hyväksynyt tutkielmaani, koska siinä kunnassa ei hänen mukaansa ollut mitään kyseisiä ongelmia. Työntekijöiltä olin kuullut muuta ja siksi sen teinkin.

No, nykyään ja onneksi olemme hyvinvointialueilla ja kriteerit ovat muuttuneet noilta osin täysin ja erilaiset turvallisuuskoulutukset ovat kaikille pakollisia.

Väkivalta- tai uhkatilanteilta olen säästynyt 35-vuotisen työurani aikana muutamaa kertaa lukuunottamatta, ja silloinkin kyseessä on ollut mielenterveysasiakas. Kaikista on kuitenkin rauhallisella puheella ja käyttäytymisellä selvitty.

Jälkeenpäin ne olivat hyvin kuormittavia tilanteita, mutta silloin (1990-2000-luvuilla) ei vielä ollut mitään väkivaltatilanteiden jälkipuintia (debriefing). Ne käsitteli omassa päässään, jos käsitteli.

Minun on ollut vaikea rajata itseeni kohdistuvaa huonoa käytöstä. Se varmaankin juontaa lapsuudesta, koska äitini oli harvoin läsnä, vaikka olikin paikalla. Pääsääntöisesti kaikki oli varmaankin hyvin, mutta toisinaan oli toisin. Sitä oppi sietämään asioita, ja sitä teen edelleenkin. 

Kun varauduin kuluneella viikolla uhkaavaan asiakkaaseen käsittelin tätäkin asiaa mielessäni. Kuinka paljon minun pitää sietää itseeni kohdistuvaa uhkaa? Työkaverini sanoivat, etten yhtään!

Olin jo etukäteen keskustellut esihenkilöni ja vartijoiden kanssa tilanteesta, ja vartija tulikin vastaanottohuoneeni läheisyyteen passiin. Asiakas ei kuitenkaan tullut vastaanotolle.

Vaan, onhan tuo tilanne vienyt paljon energiaa jo etukäteen. Ja kukaties hän tulee lopulta uudestaan?

sunnuntai 31. toukokuuta 2026

Kevät 80

 

31.5.2026
 Tänään oli sopivan lämmin aamu lähteä melomaan ennen kuin tuuli yltyi. Teinkin pitkän lenkin. Järveltä, jonka rannalla asun, pääsee kahdelle muullekin järvelle jokia pitkin. Latvavesillä, kun ollaan, ei veden vähyys vielä lainkaan näy.

Meloessa pääsee lähestymään lintuja helpommin. Kulku on melko äänetöntä ja huomaamattomampaa kuin vaikkapa soutuveneellä. Tein merkittävän havainnon retkelläni, sillä näin tervapääskyn (Apus apus). Oletusarvo onkin, että se pesii jossakin kelon vanhassa tikankolossa

Kerronpa vielä 'omista haarapääskyistäni' (Hirundo rustica), sillä niitä on jo toinenkin pari taloa kiertämässä. On hienoa katsoa niiden taitavaa lentämistä ja jarruttamista ennen kuin laskeutuvat. Eilen yksi lähestyi kuistin kannatinpalkkia pyrstö ja siivet levällään. Siitä tuli mieleeni liito-orava (Pteromys volans) – leijamainen olomuoto. Sitten se äkkäsi minut ja vaihtoi suuntaa. 

Olen jo näistä kokemuksista kaikesta kovin onnellinen, vaikkeivat alkaisikaan pesiä pesämaljassa. Jokin niitä kuitenkin nyt talossani kiehtoo, koska ei niitä aikaisemmin ole tässä näin kurvaillut.

torstai 28. toukokuuta 2026

Kevät 79

 

Lehto-orvokki (Viola mirabilis) 21.5.2026
 Postasin 19.5.2026 haarapääskyjen (Hirundo rustica) osoittamasta kiinnostuksesta pesämaljaa kohtaan. Onko se pesämalja syynä vai mikä, mutta yksi pari on ilmaantunut ottamaan ilmaherruutta alueesta. Jo se, että ne kisaavat ja laulavat tässä, ilman pesintääkin, on suurta onnea💝 

Kolme kertaa lintu on törmännyt ikkunaani, onneksi ilman vakavampia vammoja. Joinakin öinä ainakin toinen linnuista on yöpynyt terassin pitkän kannatinpalkin päällä. Sitten taas näinä tuulisina päivinä, ne häipyvät jonnekin saapuakseen tyvenellä uudestaan.

Oravanpoikaset (Sciurus vulgaris) ovat nyt liikekannalla! Ne säntäilevät miten kuten ajotien ylitse ja sehän koituu monen kohtaloksi.

Yle uusii koko Nuori Morse -televisiosarjan (Endeavour). Klassisen musiikin ja dekkareiden harrastajana sarja on mahtava👏

Pääskyistä aasinsiltana tervapääskytkin (Apus apus) ovat saapuneet! Tämän vuoden lintu on tervapääsky. Senkin pesäpaikat on harventuneet kaupungeista, kun rakennusmääräykset ovat muuttuneet. Tervapääsky on erittäin uhanalainen.

"Lajin vähenemisen syitä ei täysin tunneta. Tervapääskyn lisäksi myös monet muut ilmasta lentäviä hyönteisiä pyydystävät lajit ovat vähentyneet. Ravintoa voi olla vähemmän tarjolla, mutta tietoa hyönteisten määrän muutoksista ei ole. Merkittävin tunnistettu uhka tervapääskylle on sopivien pesäpaikkojen väheneminen." Lähde: https://www.birdlife.fi/suojelu/lajit/vuoden-linnut/tervapaasky-vuoden-lintu-2026/

tiistai 26. toukokuuta 2026

Hajamietteitä 11

 

Polku 26.5.2026
 Luonnossa liikkuminen vaatii monella tapaa hyvää huomiokykyä. Suunnistustaitoa; kykyä havainnoida ympäristöään, jottei ala pyöriä ympyrää. Tilannetajua, varsinkin näin keväisin, kun eläinten poikasia ja emoja on liikkeellä. Kykyä seurata sään muuttumista. Varoa kovilla tuulilla metsässä kulkemista kaatuvien puiden varalta. Tunnistaa omat rajansa, jollei ole varautunut eväin retkelle jne. 

Tänään huomiokykyäni testattiin punaisin, hakkuusta kertovin nauhoin! Se, mikä sai minut erityisen ärtyneeksi, oli paikan hienous, jonne hakkuut ovat tulossa. Osa on entistä peltoa, nyt jo vanhaa koivikkoa, missä on hyvin paljon lahopuuta. Ja osa toista sataa vuotta vanhaa kuusimetsää.

Olenkin näissä postauksissani kertonut muutamasta kohtaamisestani viirupöllöpoikueeseen. Nyt tämä viirupöllöpari (Strix uralensis) pitää majaa tässä kuusimetsässä, jonne hakkuuta on suunnattu. Laitoin asian vireille...

Polku 3.5.2026
Voiko näillä vuosikymmenillä vielä parantua kroonisesta sairaudesta? Toivoa ainakin on, sillä olen kärsinyt kroonisesta urticariasta (nokkosrokko) vuodesta 2014 sairastettuani myyräkuumeen (nephropatia epidemica). 
Olin pitkään ihotautilääkärin potilaani, kun minuun kokeiltiin erilaisia hoitoja. Lääkäri sanoi, että tästä voi joskus parantuakin. Silloin se tuntui utopialta.

Talvisin, kun iho ei saa aurinkoa, oireet aina pahenivat. Kuluneena talvena oireilu ei enää pahentunutkaan ja pystyin olemaan ylläpitolääkityksessä "kesäasetuksilla". Nyt toukokuun olen ottanut lääkettä vain joka toinen päivä ja jos hyvin käy, pidän heinä- ja elokuun lääkkeettömänä. Syksyllä sitten taas vähitellen aloitan ylläpitolääkitykseen, kaiken varalta.
Sateen pieksemä karhun uloste 26.5.2026
Kirjoitinkin viime postauksessani täällä liikkuvista karhuista. Minulla koirat toimivat niin hyvinä tutkina, etten sattumalta törmää karhuun tai ainakin luulen niin. 
Tänään lähdin tähän lähistölle (linnuntietä 2 km) katsomaan todistetusti ilmaantunutta karhun (Ursus arctos) ulostetta. Ja kylläpä se koiriani kiinnosti🐻

sunnuntai 24. toukokuuta 2026

Kevät 78

 

Hienoa sekametsää 17.5.2026
 Täällä 'meidän kylällä' liikkuu karhuja (Ursus arctos). Niistä on nyt useita havaintoja, viimeisin varmaankin torstailta 21.5.2026. Joka vuosi on havaintoja ollut, mutta nyt niitä on runsaasti.

Uutta ja vanhaa; lehtokotkansiipi (Matteuccia struthiopteris) 21.5.2026
Lehtokerttu (Sylvia borin) on saapunut. Suopursu (Rhododendron tomentosum) kukkii. Luonto on nyt rehevä, vehreä, valmis. Sadettakin on viime aikoina saatu, mistä luonto kiittää.
Aamu 15.5.2025 klo 04:48
Vihdoinkin sain "lähteen suojeltua"! Kirjoitin postauksessani 6.12.2025 asiasta ja naivisti ajattelin, että Metsäkeskus vie lähteestä ilmoituksen Maanmittauslaitokselle, vaan mitä vielä.
Ilmoitin lähteen sitten itse ja nyt se on kartalla😇

https://kohtalaisiakuvakulmia.blogspot.com/2025/12/talvi-47.html

tiistai 19. toukokuuta 2026

Kevät 77

 

Käenkaali (Oxalis acetosella) kukassa 17.5.2026
 Onnenkantamoisia tuli taas tänään roppakaupalla. Voisi jo sanoa, että on kesä. Lehtipuut ovat kohta puoliin täydessä lehdessä. Hernekerttu (Sylvia currura) ja kalatiira (Sterna hirundo) ovat saapuneet. Haarapääskyt (Hirundo rustica) ovat kiinnostuneita laittamastamme pesämaljasta. 

Jo itse asiassa eilen oli onnenkantamoisen alkusoittoa, joskaan en ymmärtänyt sitä silloin. Olin koirieni kanssa metsässä iltalenkillä, kun kuulin eräänlaisen kahahduksen – linnun aiheuttaman. En nähnyt mitään ja jatkoin matkaani.

Aamulla menimme saman paikan kautta suuntana eräs varttunut kuusimetsä. Yhtäkkiä meitä kohden alkoi viirupöllöemo (Strix uralensis) tehdä hyökkäyksiä varoitellen. Huomasin viirupöllön poikasen kaatuneen puun juurakossa. Kuvasin poikasta ja emoa. Emon varoittelu on kuin koiran haukuntaa.
Joten se eilisiltainen kahahdus oli hyvin todennäköisesti emon varoittelua. 

Tämä on sama paikka kuin viime kesänä, jossa näin viirupöllöemon ja poikasen. Silloin elettiin kesäkuuta. Nyt havainto on lähes kolme viikkoa aikaisemmin. Kyseessä on oltava sama pöllöemo. Vielä, kun löytäisi sen käyttämän pesäpuun.

Jatkoimme matkaamme, kunnes nuori koirani alkoi käyttäytyä oudosti. Metsästä löytyi kyykäärmeen (Vipera berus) luoma nahka.
Tämän kanssa jo pärjää! Käärmeennahka 19.5.2026
Loppumatkasta vein koiria suolle juomaan ja ne vainusivat jotakin. Sinisorsanaaras (Anas platyrhynchos) lähti aivan vierestämme muniltaan.
Sinisorsan pesä 19.5.2016

Mustikka (Vaccinium myrtillus) kukkii 17.5.2026

torstai 14. toukokuuta 2026

Kevät 76

 

"Kaakkurilampi" yläilmoista kuvattuna 14.5.2026
 Sateesta huolimatta lähdin aamulla koirieni kanssa luotaamaan muutamaa lampea kaakkurin (Gavia stellata) mahdollista pesintää etsien. Tuo reitti on jo vuosikausia tullut tutuksi, eikä nytkään pettänyt kulkijaansa. Vaikka maasto on vaikeakulkuista ja melko raskasta, lopussa kiitos seisoo. Taisin nähdä ensi kertaa kaakkuriparin otsikkokuvan lammella. Aikaisemmin olen siellä nähnyt yksittäisiä lintuja, tai kuullut ylilentävän kaakkurin 'kalaäänen'.

Muutoin näillä lammilla oli hyvin vähän muita vesilintuja.

Sen sijaan törmäsin kahteen, luultavasti supikoiran (Nyctereutes procyonoides) 'ulkovessaan'. Myös mäyrät (Meles meles) tekevät tarpeensa kasoihin, mutta kaivavat niitä varten kuoppia. Kummassakaan löytämistäni 'vessoista' en nähnyt kuoppia tai peittämisyrityksiä.
Ulkovessa 14.5.2026

Kalliopaade 14.5.2026
Leppälinnut (Phoenicurus phoenicurus), käet (Cuculus canorus) ja haarapääskyt (Hirundo rustica) ovat saapuneet. Mustikka (Vaccinium myrtillus) kukkii.