![]() |
| 29.5.2026 |
Tämä uhka ei varsinaisesti kuulu uuteen työhöni, sillä sitä tapahtuu tai voi tapahtua joka työpäivä terveydenhuollossa, mutta myös lähes kaikkialla muuallakin, missä teemme tavalla tai toisella asiakaspalvelutyötä.
Tein pienen tutkielmankin aiheesta, kun työskentelin pienessä kunnassa ennen nykyistä työpaikkaani toimiessani työsuojeluvaltuutettuna ja opiskellessani asiaan liittyvää peruskurssia. Tutkielma olisi ollut check-lista (tarkistuslista) kotihoidon työntekijöille mahdollisesta asiakkaan tai muiden hänen kotonaan olevien henkilöiden aiheuttamasta väkivalta- tai uhkatilanteesta. Kunnan ylin perusterveydenhuollosta vastaava virkahenkilö ei hyväksynyt tutkielmaani, koska siinä kunnassa ei hänen mukaansa ollut mitään kyseisiä ongelmia. Työntekijöiltä olin kuullut muuta ja siksi sen teinkin.
No, nykyään ja onneksi olemme hyvinvointialueilla ja kriteerit ovat muuttuneet noilta osin täysin ja erilaiset turvallisuuskoulutukset ovat kaikille pakollisia.
Väkivalta- tai uhkatilanteilta olen säästynyt 35-vuotisen työurani aikana muutamaa kertaa lukuunottamatta, ja silloinkin kyseessä on ollut mielenterveysasiakas. Kaikista on kuitenkin rauhallisella puheella ja käyttäytymisellä selvitty.
Jälkeenpäin ne olivat hyvin kuormittavia tilanteita, mutta silloin (1990-2000-luvuilla) ei vielä ollut mitään väkivaltatilanteiden jälkipuintia (debriefing). Ne käsitteli omassa päässään, jos käsitteli.
Minun on ollut vaikea rajata itseeni kohdistuvaa huonoa käytöstä. Se varmaankin juontaa lapsuudesta, koska äitini oli harvoin läsnä, vaikka olikin paikalla. Pääsääntöisesti kaikki oli varmaankin hyvin, mutta toisinaan oli toisin. Sitä oppi sietämään asioita, ja sitä teen edelleenkin.
Kun varauduin kuluneella viikolla uhkaavaan asiakkaaseen käsittelin tätäkin asiaa mielessäni. Kuinka paljon minun pitää sietää itseeni kohdistuvaa uhkaa? Työkaverini sanoivat, etten yhtään!
Olin jo etukäteen keskustellut esihenkilöni ja vartijoiden kanssa tilanteesta, ja vartija tulikin vastaanottohuoneeni läheisyyteen passiin. Asiakas ei kuitenkaan tullut vastaanotolle.
Vaan, onhan tuo tilanne vienyt paljon energiaa jo etukäteen. Ja kukaties hän tulee lopulta uudestaan?

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti