![]() |
| 31.5.2026 |
Meloessa pääsee lähestymään lintuja helpommin. Kulku on melko äänetöntä ja huomaamattomampaa kuin vaikkapa soutuveneellä. Tein merkittävän havainnon retkelläni, sillä näin tervapääskyn (Apus apus). Oletusarvo onkin, että se pesii jossakin kelon vanhassa tikankolossa.
Kerronpa vielä 'omista haarapääskyistäni' (Hirundo rustica), sillä niitä on jo toinenkin pari taloa kiertämässä. On hienoa katsoa niiden taitavaa lentämistä ja jarruttamista ennen kuin laskeutuvat. Eilen yksi lähestyi kuistin kannatinpalkkia pyrstö ja siivet levällään. Siitä tuli mieleeni liito-orava (Pteromys volans) – leijamainen olomuoto. Sitten se äkkäsi minut ja vaihtoi suuntaa.
Olen jo näistä kokemuksista kaikesta kovin onnellinen, vaikkeivat alkaisikaan pesiä pesämaljassa. Jokin niitä kuitenkin nyt talossani kiehtoo, koska ei niitä aikaisemmin ole tässä näin kurvaillut.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti