tiistai 23. tammikuuta 2024

Talvi 18

 Olen muutaman päivän sisään käynyt kahdesti lumikenkäilemässä ja aukaisemassa polkuja umpeen tuiskunneesta lumesta, siis varsinainen "polkupartio". Onneksi minulla on nuo lumikengät! Tänä talvena ne ovat olleet enemmän kuin tarpeen.

Koiran jäljet umpeen tuiskunneella polulla. Kuvaa käsitelty kontrastien parantamiseksi 22.1.2024
Olen alkanut lisäämään intensiteettiä liikuntatreeneissäni. Hyvä merkki rasittavuudesta on hengästyminen ja hikoilu. 
Lumikenkäily on tehokasta liikuntaa; maksimisykkeet ovat olleet minulla viidellä eri harjoittelukerralla 156-176 bpm (beats per minute) eli lyöntiä minuutissa. 
Maastohiihdossa olen saavuttanut jopa 180-192 bpm. Sauvakävelyssä 209 bpm. En kuitenkaan pidä tuota luotettavana.

Yleinen maksimisykkeen laskentakaava on 220 - ikä. Tuon laskentakaavan mukaan minun maksimisykkeeni olisi 160 bpm tienoilla. Maksimisykkeellä voidaan määrittää kuntoilijan eri kunnon osa-alueita.

V02max pidetään parhaana aerobisen eli kestävyyskunnon mittarina. V02max (maximal oxygen consumption/maximal oxygen uptake/maximal aerobic capacity) eli maksimaalinen hapenottokyky. Sekin on suhteutettava ikään. Korkea V02max-arvo vähentää vaaraa sairastua mm. metaboliseen oireyhtymään ja erilaisiin sydän- ja verenkiertosairauksiin. 

V02maxia kehittäviä harjoituksia tein viime vuonna vain 13 kpl (mm. 9 kpl joulukuussa). Minulla on älykelloni mukaan keskinkertainen kunto. Syy minkä takia olen niin vähän treenannut korkealla intensiteetillä, on ollut kaventunut sykereservini. Se johtui analgeeteista, kipulääkkeistä joita jouduin käyttämään oikean jalkani hermovammoihin. Nyt olen pystynyt jättämään ne lähes kokonaan pois.

Lähde: firstbeat.com, kuntoplus.fi

Sama maisema eri päivinä 20.1.2024

22.1.2024

Ei kommentteja: