tiistai 8. elokuuta 2023

Unissakävelijä

"Naapurin" koiraihanuus sylissäni ensimmäistä kertaa. Valokuvaaja 8.8.2023 I.P.

 Kaikki ovat varmaankin lapsena kävelleet unissaan. Minä kävelen unissani vieläkin. Viimeksi edellisyönä.

Pohdin illalla ennen nukkumaanmenoa tulevaa myrskyä ja siihen valmistautumista. Ja olin puhunutkin ystävällenikin, että kaikki ladattava elektroniikka tulee ladata ennen myrskyä. Laitoin illalla vielä varalaturin latautumaan, sillä täällä sähkökatkos voi kestää jopa päiviä.

Seuraavana aamuna totesin, että ladattava radio olikin latautumassa. Kysyin siitä ystävältäni. Hän kielsi laittaneensa sitä latautumaan. Siitä tiesin, kuka oli 'syyllinen'. 

Myöhemmin huomasin, että yksi villasukka oli kadonnut. Minulla on erikoiskengässä käytössä villasukka, sillä se tukevoittaa kenkää muuten sen ollessa liian väljä. Olen yrittänyt etsiä kadonnutta sukkaa loogisista ja vähemmän loogisista paikoista. En ole löytänyt. Koirani sitä tuskin on syönyt. Sille kelpaavat vähän ohuemmat sukat. 

Unissakävelijä ei tee aina loogisia juttuja, vaikka minä olen niitäkin toisinaan harrastanut. Tuo radion lataaminen on loogista. Kauan sitten kovalla helteellä olin avannut vanhassa mökissä keittiön ikkunan ja hakenut/palauttanut ikkuna-avaimen aukinaiseen saunan ikkunaan. Sekin oli loogista toimintaa. Epäloogista käytöstä esiintyi kauan sitten Tampereella, kun asuin kerrostalossa, missä oli levotonta asua. Tai minä kärsin siitä. Silloin olin irrottanut yöllä kylpyhuoneen katosta valaisimen kuvun ja eräänä toisena yönä olin laittanut jääkaappimagneetit ja niillä kiinnitetyt laput yms. reppuuni. Villasukkakin voi vielä löytyä jostakin hassusta paikasta.

Unissakävelyn riskitekijät

Stressi, väsymys, univaje, ahdistuneisuus, kuume, outo paikka ja häly voivat lisätä unissakävelyä. Migreeniin, aivovammoihin, uniapneaan ja levottomien jalkojen oireyhtymään voi liittyä tavallista useammin unissakävelyä. Unilääkkeet, väsyttävät allergialääkkeet ja alkoholin käyttö voivat lisätä unissakävelyä. Unissakävely on vahvasti perinnöllistä, ja unissakävelijän vanhemmat tai lähisukulaiset ovat usein itse kävelleet unissaan.

Lähde: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01101

Ei kommentteja: