tiistai 23. kesäkuuta 2026

Kesä 54

 

Isolumme tai valkolumme (Nymphaea alba) 23.6.2026
 Kirjoitin tässä taannoin paikallisista karhuhavainnoista. Tähän lisäyksenä tuli pari eri havaintoa juhannukselta, kun karhu (Ursus arctos) oli jäänyt riistakameran kuviin ja todennäköisesti sama yksilö oli päässyt herkuttelemaan mehiläistarhan antimia. Nämä havainnot ovat ihan tästä kylältä, toinen parin kilometrin etäisyydellä kodistani.

'Etelän varikset' ovat saapuneet paikkakunnalle, kuten ystäväni sanoo. Sanoisin, että väestönvaihto on tapahtunut eli lomalaiset näkyvät katukuvassa.

Kävin tänään melomassa ja olin näkeväni aallokon seassa kuikalla (Gavia arctica) ainakin yhden poikasen. Auroraperhonen (Anthocharis cardamines), oranssi-valkoinen kaunotar ja neidonkorento (Calopteryx virgo), tuo keskikesän virtaavien vesien smaragdi, on jo nähty.

Tänään vietettäisiin vanhan kansan mukaisesti juhannusaattoa. Onhan se aurinko nyt korkealla, kirkkaana korkealla taivaalla jo aamuvarhaisella lenkille lähtiessä koirien kanssa. Käsittämättömän korkealla!

Lintujen paras lauluaika on tullut jo päätökseen. Se meni jo! Raatorehellistä vuodenaikojen variaatiota.

Ei kommentteja: