tiistai 19. toukokuuta 2026

Kevät 77

 

Käenkaali (Oxalis acetosella) kukassa 17.5.2026
 Onnenkantamoisia tuli taas tänään roppakaupalla. Voisi jo sanoa, että on kesä. Lehtipuut ovat kohta puoliin täydessä lehdessä. Hernekerttu (Sylvia currura) ja kalatiira (Sterna hirundo) ovat saapuneet. Haarapääskyt (Hirundo rustica) ovat kiinnostuneita laittamastamme pesämaljasta. 

Jo itse asiassa eilen oli onnenkantamoisen alkusoittoa, joskaan en ymmärtänyt sitä silloin. Olin koirieni kanssa metsässä iltalenkillä, kun kuulin eräänlaisen kahahduksen – linnun aiheuttaman. En nähnyt mitään ja jatkoin matkaani.

Aamulla menimme saman paikan kautta suuntana eräs varttunut kuusimetsä. Yhtäkkiä meitä kohden alkoi viirupöllöemo (Strix uralensis) tehdä hyökkäyksiä varoitellen. Huomasin viirupöllön poikasen kaatuneen puun juurakossa. Kuvasin poikasta ja emoa. Emon varoittelu on kuin koiran haukuntaa.
Joten se eilisiltainen kahahdus oli hyvin todennäköisesti emon varoittelua. 

Tämä on sama paikka kuin viime kesänä, jossa näin viirupöllöemon ja poikasen. Silloin elettiin kesäkuuta. Nyt havainto on lähes kolme viikkoa aikaisemmin. Kyseessä on oltava sama pöllöemo. Vielä, kun löytäisi sen käyttämän pesäpuun.

Jatkoimme matkaamme, kunnes nuori koirani alkoi käyttäytyä oudosti. Metsästä löytyi kyykäärmeen (Vipera berus) luoma nahka.
Tämän kanssa jo pärjää! Käärmeennahka 19.5.2026
Loppumatkasta vein koiria suolle juomaan ja ne vainusivat jotakin. Sinisorsanaaras (Anas platyrhynchos) lähti aivan vierestämme muniltaan.
Sinisorsan pesä 19.5.2016

Mustikka (Vaccinium myrtillus) kukkii 17.5.2026

Ei kommentteja: