tiistai 26. toukokuuta 2026

Hajamietteitä 11

 

Polku 26.5.2026
 Luonnossa liikkuminen vaatii monella tapaa hyvää huomiokykyä. Suunnistustaitoa; kykyä havainnoida ympäristöään, jottei ala pyöriä ympyrää. Tilannetajua, varsinkin näin keväisin, kun eläinten poikasia ja emoja on liikkeellä. Kykyä seurata sään muuttumista. Varoa kovilla tuulilla metsässä kulkemista kaatuvien puiden varalta. Tunnistaa omat rajansa, jollei ole varautunut eväin retkelle jne. 

Tänään huomiokykyäni testattiin punaisin, hakkuusta kertovin nauhoin! Se, mikä sai minut erityisen ärtyneeksi, oli paikan hienous, jonne hakkuut ovat tulossa. Osa on entistä peltoa, nyt jo vanhaa koivikkoa, missä on hyvin paljon lahopuuta. Ja osa toista sataa vuotta vanhaa kuusimetsää.

Olenkin näissä postauksissani kertonut muutamasta kohtaamisestani viirupöllöpoikueeseen. Nyt tämä viirupöllöpari (Strix uralensis) pitää majaa tässä kuusimetsässä, jonne hakkuuta on suunnattu. Laitoin asian vireille...

Polku 3.5.2026
Voiko näillä vuosikymmenillä vielä parantua kroonisesta sairaudesta? Toivoa ainakin on, sillä olen kärsinyt kroonisesta urticariasta (nokkosrokko) vuodesta 2014 sairastettuani myyräkuumeen (nephropatia epidemica). 
Olin pitkään ihotautilääkärin potilaani, kun minuun kokeiltiin erilaisia hoitoja. Lääkäri sanoi, että tästä voi joskus parantuakin. Silloin se tuntui utopialta.

Talvisin, kun iho ei saa aurinkoa, oireet aina pahenivat. Kuluneena talvena oireilu ei enää pahentunutkaan ja pystyin olemaan ylläpitolääkityksessä "kesäasetuksilla". Nyt toukokuun olen ottanut lääkettä vain joka toinen päivä ja jos hyvin käy, pidän heinä- ja elokuun lääkkeettömänä. Syksyllä sitten taas vähitellen aloitan ylläpitolääkitykseen, kaiken varalta.
Sateen pieksemä karhun uloste 26.5.2026
Kirjoitinkin viime postauksessani täällä liikkuvista karhuista. Minulla koirat toimivat niin hyvinä tutkina, etten sattumalta törmää karhuun tai ainakin luulen niin. 
Tänään lähdin tähän lähistölle (linnuntietä 2 km) katsomaan todistetusti ilmaantunutta karhun (Ursus arctos) ulostetta. Ja kylläpä se koiriani kiinnosti🐻

Ei kommentteja: