sunnuntai 31. maaliskuuta 2024

Pääsiäinen 9

 

Vihreä linssi-kantarellikeitto 30.3.2024

 Mainitsin 28.3.2024 postauksessani tavoitteenani mm. pääsiäisen pyhinä levätä. Tämä juontaa siitä, että hiihdin 26.3 jalat altani niin sanotusti. Olin ottanut luistelusukset alleni, mutta jäällä oleva lumi oli kovin vetistä vieden luiston kokonaan ja tehden hiihdosta erittäin raskasta! 

No niin, tuo episodi teki minulle kaiken kaikkiaan mielenkiintoisia jälkimaininkeja, kuten kovan päänsäryn, ruokahaluttomuuden ja voimakkaan väsymistilan. Ruokahaluttomuus vielä kummittelee, mikä on minulle erittäin erikoista.

Olen vähitellen siirtynyt lähes kokonaan vegetaristiksi, kasvissyöjäksi. Joten perinteisiä pääsiäispääruokia en ole enää liiemmin viljellyt. 

Kanaa en ole syönyt kolmeen vuoteen, kun kuuntelin sattumalta kansalaisaktivisti ja tieteiskirjailija Risto Isomäen juttua radiosta Kulttuuriykköseltä. Siinä käsiteltiin mm. ruoan tehotuotannon yhteyttä pandemioiden syntyyn. 

Punaisen lihan käytön väheneminen minulla alkoi vuonna 2018 hellekesältä, kun karjaa jouduttiin teurastamaan huonon rehusadon vuoksi.

Joten meillä syödään harvoin enää punaista lihaa ja lampaasta en ole koskaan välittänyt. Pääsiäiseksi olen päätynyt helposti ja nopeasti valmistettaviin ruokiin, koska polttopuuhommat karsivat monimutkaisten ruokien tekemisen. Vihreään linssikeittoon lisäsin kantarelleja saaden siihen hienostuneen maun😋

Metriset koivuhalot 31.3.2024

Kuutiokehikkojen tekijä lähti lomalle Lappiin viikoksi, joten nyt on keksittävä jotakin muuta tilalle 31.3.2024

Ei kommentteja: