torstai 25. tammikuuta 2024

Uni

Auringonlasku 25.1.2024
 Onko sinulla koskaan ollut sellainen tunne, että herätessäsi luulet olevasi muualla kuin oikeasti olet? Minulla on usein. Monesti olen entisessä mökissäni. Olen siis fyysisesti oikeassa paikassa, mutta väärässä talossa. Näinä kertoina luulen nukkuneeni hyvin syvää unta, kun tietoisuus ympäristöstä katoaa.

Viime yönä näin hyvin erikoista unta. Olin ikäänkuin täällä talossani ja koiranikin oli. Koirani leikki karhun kanssa ja unen epätodellisuudessa karhu muuttui jääkarhuksi, jonka isoisäni (ukko) tappoi. Olin siitä vihainen ukolle, sillä koirani pärjäsi hyvin karhun kanssa painiessa. Samassa unessa oli isoäitinikin (mummo). En muista, että olisin nähnyt ukkoa ja mummoa koskaan samassa unessa yhtäaikaa. 

Lapsuudessani ukko ja mummo tappoivat kerran täällä mökillä ollessamme kyykäärmeen, kun olin ajanut vahingossa pyörällä sen päältä. Ukko ei ollut mitenkään väkivaltainen, ja luulenkin tuon unen metaforan tulleen osittain tästä käärmeen tappamisesta. Kyse oli minun suojelemisesta.

Kun vainajista näen unta päättelen, että on tulossa joku todella huono ilma. Tai sitten isovanhemmat kävivät luonani katsomassa kotiani ja heidän entistä mökkitonttiaan...

Ja onhan Venäjääkin verrattu karhuun. Voihan unella olla symbolinenkin arvo?

Ei kommentteja: